پيشگيري بيماري تصلب شرائين با ورزش و رژيم غذايي


 





 
با تجمع کلسترول در رگ هاي خوني،جداره هاي شريان و رگ ها سفت و سخت مي شود.در اين زمان است که کلسترول به صورت تکه تکه درآمده و ممکن است مجراي شريان را ببندد و جريان خون به بخش هاي مرتبط با آن را قطع کند.اين عارضه، تدريجي و فزاينده است و در مرحله پيشرفته، موجب گرفتگي تدريجي و کامل سرخرگ شده و جريان خون را متوقف مي کند.يکي از عوامل مؤثر و قابل کنترل در ايجاد تصلب شرائين ميزان فعاليت جسماني و تغذيه است.
چرا که با انجام فعاليت فيزيکي مناسب همراه با رژيم غذايي نرمال مي توان با اين بيماري جنگيد و يا حتي مانع ايجاد آن شد. با انجام فعاليت هاي ورزشي چربي موجود در لايه هاي داخلي رگ هاي خوني کاهش مي يابد.
افزايش فعاليت و تحرک يک عضو، شبکه مويرگي آن عضو را افزايش خواهد داد. مقايسه افراد فعال و غير فعال نشان مي دهد که هر يک از تارهاي عضلاني افراد غير فعال به طور متوسط با سه تا چهار مويرگ احاطه شده است، در حالي که در افراد فعال براي هر تار عضلاني پنج تا هفت مويرگ وجود دارد.

علت افزايش مويرگ در افراد فعال و ورزشکار اين است که عضلات آنها هنگام به کار گيري عضلات با حداکثر درجه قدرت و توان نسبت به زمان استراحت تا صد برابر بيشتر به خون نياز دارد.
تأمين خون براي بافت فعال و فشار وارد بر عروق، شبکه مويرگي را افزايش داده از ابتلا به بيماري تصلب شرائين جلوگيري مي کند.
بنابراين، افراد با وزن بالا ملزم هستند تا با رژيم غذايي و انجام فعاليت هاي ورزشي در کنار هم وزن خود را کاهش دهند. با توجه به مطالبي که درباره اين بيماري گفتيم بر ما روشن است که اضافه وزن و چاقي درصد خطر بيماري تصلب شرائين را افزايش داده و در نتيجه، با ورزش کردن منظم و تغذيه درست با اين بيماري مي توان مقابله کرد.
منبع:ماهنامه دنياي سلامت، شماره ي 50.